Wat is de beste manier om je leerlingen te helpen?

Onderwijs heeft de afgelopen jaren veel veranderingen doorgemaakt en veel van de oude praktijken zijn niet meer van toepassing. Hoewel het gezegde ‘vroeger was alles beter’ nog steeds geldt voor sommige zaken, is dit zeker niet het geval als we naar de onderwijsstatistieken kijken. Er zijn verschillende factoren die hebben bijgedragen aan de verbetering van het onderwijs. In deze tekst zullen we het hebben over de verschillen in het onderwijs tussen het verleden en het heden en de rol van coaching in het primair onderwijs. We zullen ook bespreken hoe mindfulness in het onderwijs kan bijdragen aan het welzijn van leerlingen door middel van pedagogisch handelen in de klas.  

Het onderwijs van vroeger 

Het onderwijs van vroeger verschilt enorm van het onderwijs dat we tegenwoordig hebben. Klassen zagen er heel anders uit, waar kinderen in banken zaten en schreven met inkt en pen. Leerkrachten hadden veel autoriteit en waren in staat om fysieke straffen uit te delen wanneer dit nodig werd geacht. Dit werd destijds als normaal beschouwd en niemand keek hier raar van op. Bovendien was er geen speciale aandacht voor kinderen die onder- of over presteerden. Bovendien was er ook geen ruimte voor verbetering van leerkrachten in de vorm van bijvoorbeeld coaching in het primair onderwijs.  

Het onderwijs van nu 

Het moderne onderwijs is radicaal anders dan dat van het verleden. Leerlingen hebben nu vaak hun eigen tafels en stoelen en schrijven met een gewone pen. Technologie speelt een grote rol in het hedendaagse onderwijs en leerlingen zijn hier vaak bedreven in. Leerkrachten hebben nog steeds autoriteit, maar deze is niet zo streng als in het verleden. Dit is mede te danken aan coaching in het basis- en voortgezet onderwijs. Het onderwijs van nu is echt beter dan hoe echt het vroeger was en dit is natuurlijk goed nieuws. Als samenleving moeten we proberen om deze positieve trend door te zetten.  

Mindfulness in het onderwijs 

Tegenwoordig is er meer aandacht voor leerlingen die speciale aandacht nodig hebben, zoals leerlingen met ADHD en dyslexie. Bij mindfulness-trainingen leer je omgaan met stress bij leerlingen en kun je deze kennis toepassen op je eigen klas. Dit kan niet alleen leerlingen helpen, maar ook leerkrachten zelf. Het is dus zeker de moeite waard om mindfulness-trainingen te overwegen. Het is voor elke leerkracht zeker handig en uiteindelijk heb je er als leerling ook heel erg veel aan. Bovendien kun je er zelf ook veel voordelen vandaan halen.  

Posted on: september 7, 2022, by : bernewezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *